Reviews

Review: Running like a girl – Alexandra Heminsley

Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen met hardlopen. Ik werd voornamelijk geïnspireerd door de blog van Annemerel, die al twee keer de marathon van New York heeft gerend. Nu weet ik niet of ik ooit een marathon zal kunnen rennen, maar ik ben al blij met de kleine rondjes van 5 km die ik regelmatig ren. Ik begon met Evy’s Start to run tot 5 km programma en sindsdien doe ik regelmatig mee aan hardloopevenementen. Toen ik op vakantie was naar Texel en in de plaatselijke boekhandel van Den Burg mijn oog viel op Running like a girl van Alexandra Heminsley, wist ik niet hoe snel ik dit boek moest afrekenen. In Running like a girl beschrijft luie bankzitster Alexandra hoe zij zich op een dag spontaan inschreef voor de marathon van Londen, terwijl ze nooit eerder had hardgelopen.

Bridget Jones meets Dolf Jansen Gedesillusioneerd door het krachthonk en het geyoga beu besloot Alexandra Heminsley te gaan hardlopen. Ze koesterde hoge verwachtingen: de kont van een atlete, het middel van een supermodel, de snelheid van een gazelle. De eerste poging verliep niet bepaald goed. Zes jaar later heeft ze op twee continenten vijf marathons gelopen. Haar vader zei het al: je loopt evenzeer met je hoofd als met je benen. En daarom is dit een boek over hardlopen dat niet alleen maar over hardlopen gaat.

  • Auteur: Alexandra Heminsley
  • Taal: Nederlands
  • 240 pagina’s
  • Uitgeverij: Singel Uitgeverijen
  • Maart 2015
  • Genre: Non-fictie/ Sport
  • ISBN: 9029538570

Als je nog nooit eerder hebt hardlopen en het je ook maar niks lijkt, je tijdens een sprintje naar de bus al in ademnood komt en trauma’s hebt opgelopen van de Coopertest op de middelbare school, dan begrijp ik dat heel goed. Hardlopen is vooral in het begin helemaal nog niet zo leuk, want het duurt een aantal weken voordat je daadwerkelijk een aantal minuten achter elkaar kunt rennen, zonder looppauzes. Maar als je dan eenmaal een langere periode achter elkaar kunt rennen, dan gaat er een wereld voor je open. Hardlopen is voor mij ontspanning maar tegelijkertijd ook een uitdaging. Ik kan prima 5 km rennen, maar niet altijd. Soms willen de benen gewoon niet vooruit, terwijl je mentaal gezien heel sterk bent. Soms stap ik de deur uit om een rondje van 7 km te rennen en ben ik na 4 km alweer thuis. Maar er zijn ook van die dagen dat ik enorm moe en chagrijnig mijn hardloopschoenen aantrek omdat ik voor mijn gevoel ‘moet rennen’. Vaak zijn dat de dagen dat ik een grotere afstand ren dan normaal en helemaal blij en opgewekt weer thuis kom.

Voor mij was Running like a girl inspirerend en herkenbaar. Tijdens mijn eerste studentenjaren was de enige beweging die ik kreeg het dansen in de kroeg tot de late (of vroege?) uurtjes. Je hoort vaak dat mensen in hun studententijd veel aankomen en dat is helemaal waar. Van hardlopen zul je niet veel afvallen, maar je zult je er wel fitter door voelen. In combinatie met af en toe wat krachttraining zul je je fysiek al snel beter voelen.

Tijdens het lezen van dit boek heb ik zoveel verschillende emoties gevoeld. Haar beschrijving over het rennen van haar eerste marathon, haar verdriet, pijn, maar ook blijheid zorgden echt voor een brok in mijn keel. Ook werd in heel enthousiast en gemotiveerd om zelf zo snel mogelijk mijn hardloopschoenen aan te trekken en gewoon te gaan rennen. Zelf loop ik nog niet zo’n hele grote afstand, meestal een rondje tussen de 4 en 7 km, en ook ben ik niet zo’n snelle loper. Natuurlijk zou ik graag eens 5 km zonder de 30 minuten willen kunnen rennen, maar op dit moment wil ik mijn afstand liever vergroten. Ik ben niet zo van de PR’s.

Na het lezen van dit boek ben ik gelijk gestart met het Start to run programma van Evy voor 10 km. Ik wil trainen om een langere afstand te kunnen rennen, eerst 10 en wie weet daarna een halve marathon? Alexandra heeft laten zien dat eigenlijk niets onmogelijk is, als je maar genoeg doorzettingsvermogen hebt en blijft trainen. Het blijft natuurlijk een grote droom om ooit de marathon van New York te rennen. Maar ik wil mezelf niet teveel druk opleggen en het rustig opbouwen. Evy heeft ook een programma voor 10 tot 20 km. Die wil ik ook graag proberen en wie weet kan ik dan volgend jaar wel meedoen met een halve marathon.

Running like a girl is interessant voor zowel beginnende als ervaren hardlopers. Alexandra geeft fijne tips over het hardlopen zelf, maar ook over geschikte hardloopkleding en voeding. Als ik weer eens last heb van een hardloopdip, dan zal ik dit boek er zeker bij pakken. Ik kan me niet voorstellen dat ik na het lezen van een aantal hoofdstukken niet opnieuw mijn hardloopschoenen erbij pak en naar buiten ga om een rondje te rennen.

Liefs,

Nynke-Boudien

Volg mij op BlogLovin
Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Sophie 28 juli 2015 at 19:25

    Het zou geen boek zijn dat ik zelf snel zou kiezen, maar het klinkt best wel leuk. Misschien dat ik daarna ook ga beginnen met hardlopen!

  • Leave a Reply

    Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    *